گردشگری و تفریحی

روستای وفس
ماسوله استان مرکزی را بیشتر بشناسیم
معماری تاریخی روستای وفس و خانه‌های پلکانی این روستا گردشگران را به یاد روستای ماسوله می‌انداز
وفس از توابع بخش مرکزی شهرستان کمیجان استان مرکزی و یکی ازروستای هدف گردشگری و روستایی استان مرکزی است که به دلیل آب و هوای بسیار مطبوع، باغ، زمین‌های زراعی و چشم‌انداز‌های بکر و خانه‌های پلکانی به ماسوله‌ی استان مرکزی معروف است.

زبان مردمان این روستا تاتی است ، زبانی که از ایران باستان دست نخورده باقی مانده و سینه به سینه به ساکنان این دیار رسیده است.
: روستای وفس به عنوان کانون یکی از زبان‌های شیرین فارسی قدیم مطرح است و با توجه به متون اوستایی، پهلوی و سبک شناسی گویش، زبان تاتی که امروز بین مردمان این منطقه رایج است از نظر زبان شناسان شاخه‌ای از زبان‌های مادی است و تمامی مختصات زبان را دارد.

علاوه بر زبان جالب مردم این روستا سرسبزی و بکر بودن طبیعت این روستان برای هر بیننده‌ای جالب و جذاب است.

زبان تاتی جلوه خاص روستای وفس کمیجان

این روستای سرسبز و زیبا حدود ۲ هزار نفر جمعیت داردکه شیعی مذهب هستند و تکلم آنان به زبان تاتی جلوه خاصی برای گردشگران دارد.

ساکنان این روستا علاوه براینکه به کشاورزی و دامپروری مشغولند دستی هم در صنایع دستی دارند و هنر خود را به رخ گردشگران می‌کشند.

: اهالی روستای وفس محصولاتی مانند گردو، بادام و لبنیات را تولید می‌کنند و علاوه بر آن ساکنان این روستا با هنرمندی تمام در حوزه صنایع دستی، بافت زیرانداز‌های نفیس و زیبا و رودوزی سنتی نیز تبحر خاص دارند و سوغات این روستا عسل ناب کوهستان است.

معماری تاریخی روستای وفس و خانه‌های پلکانی گردشگرانی که به این روستا می‌آیند را به یاد روستای ماسوله می‌اندازد، به همین دلیل این روستا به ماسوله استان مرکزی لقب گرفته است.

روستای وفس گفت: این روستا دارای بافتی تاریخی است و چینش و قرارگیری کوچه‌ها و خانه‌ها در کنار طبیعت سرسبز و واقع شدن آن در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده شده صحنه‌های بی بدیل را برای هر گردشگری به ارمغان می‌آورد و این روستا تنها روستای بدون کولر ایران لقب گرفته چراکه آب و هوای کوهستانی حتی در گرم‌ترین فصل، مردم هوایی بهاری و خنک را احساس می‌کنند.

وجود ۱۶ مسجد در روستای ۲ هزار نفری وفس نشان از اعتقادات عمیق این مردم و دینداری آن‌ها و پایبندیشان به دین مبین اسلام و اهل بیت دارد.

وفس روستایی با ۱۶ مسجد و چند امام زاده

وفس از نظر گردشگری مذهبی جاذبه‌های زیادی دارد و وجود ۱۶ مسجد در این روستا به ویژه مسجد جامع که هفت قرن است صلابت خود را حفظ کرده و حال و هوایی روحانی و معنوی برای گردشگران ایجاد می‌کند.

وی افزود: در روستای وفس علاوه بر مساجد، بارگاه امامزاده حسین موسوم به (حاج رضوان)، امامزاده اسماعیل و امامزاده یحیی هر ساله میزبان گردشگران بسیار از نقاط دور ونزدیک ایران است.

روستای وفس از شمال به شهرستان ساوه، از جنوب به کمیجان، از غرب به همدان و از شرق به تفرش محدود می‌شود و با حصاری از ارتفاعات زیبا و گونه‌های متنوع زیستی و سبز این خطه را به گوشه‌ای از بهشت تبدیل کرده که هرساله میزبان ۱۲ هزار گردشگر از نقاط مختلف ایران است.