مراکز تفریحی و گردشگری


روستای وفس
ماسوله استان مرکزی را بیشتر بشناسیم
معماری تاریخی روستای وفس و خانه‌های پلکانی این روستا گردشگران را به یاد روستای ماسوله می‌انداز
وفس از توابع بخش مرکزی شهرستان کمیجان استان مرکزی و یکی ازروستای هدف گردشگری و روستایی استان مرکزی است که به دلیل آب و هوای بسیار مطبوع، باغ، زمین‌های زراعی و چشم‌انداز‌های بکر و خانه‌های پلکانی به ماسوله‌ی استان مرکزی معروف است.

زبان مردمان این روستا تاتی است ، زبانی که از ایران باستان دست نخورده باقی مانده و سینه به سینه به ساکنان این دیار رسیده است.
: روستای وفس به عنوان کانون یکی از زبان‌های شیرین فارسی قدیم مطرح است و با توجه به متون اوستایی، پهلوی و سبک شناسی گویش، زبان تاتی که امروز بین مردمان این منطقه رایج است از نظر زبان شناسان شاخه‌ای از زبان‌های مادی است و تمامی مختصات زبان را دارد.

علاوه بر زبان جالب مردم این روستا سرسبزی و بکر بودن طبیعت این روستان برای هر بیننده‌ای جالب و جذاب است.

زبان تاتی جلوه خاص روستای وفس کمیجان

این روستای سرسبز و زیبا حدود ۲ هزار نفر جمعیت داردکه شیعی مذهب هستند و تکلم آنان به زبان تاتی جلوه خاصی برای گردشگران دارد.

ساکنان این روستا علاوه براینکه به کشاورزی و دامپروری مشغولند دستی هم در صنایع دستی دارند و هنر خود را به رخ گردشگران می‌کشند.

: اهالی روستای وفس محصولاتی مانند گردو، بادام و لبنیات را تولید می‌کنند و علاوه بر آن ساکنان این روستا با هنرمندی تمام در حوزه صنایع دستی، بافت زیرانداز‌های نفیس و زیبا و رودوزی سنتی نیز تبحر خاص دارند و سوغات این روستا عسل ناب کوهستان است.

معماری تاریخی روستای وفس و خانه‌های پلکانی گردشگرانی که به این روستا می‌آیند را به یاد روستای ماسوله می‌اندازد، به همین دلیل این روستا به ماسوله استان مرکزی لقب گرفته است.

روستای وفس گفت: این روستا دارای بافتی تاریخی است و چینش و قرارگیری کوچه‌ها و خانه‌ها در کنار طبیعت سرسبز و واقع شدن آن در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده شده صحنه‌های بی بدیل را برای هر گردشگری به ارمغان می‌آورد و این روستا تنها روستای بدون کولر ایران لقب گرفته چراکه آب و هوای کوهستانی حتی در گرم‌ترین فصل، مردم هوایی بهاری و خنک را احساس می‌کنند.

وجود ۱۶ مسجد در روستای ۲ هزار نفری وفس نشان از اعتقادات عمیق این مردم و دینداری آن‌ها و پایبندیشان به دین مبین اسلام و اهل بیت دارد.

وفس روستایی با ۱۶ مسجد و چند امام زاده

وفس از نظر گردشگری مذهبی جاذبه‌های زیادی دارد و وجود ۱۶ مسجد در این روستا به ویژه مسجد جامع که هفت قرن است صلابت خود را حفظ کرده و حال و هوایی روحانی و معنوی برای گردشگران ایجاد می‌کند.

وی افزود: در روستای وفس علاوه بر مساجد، بارگاه امامزاده حسین موسوم به (حاج رضوان)، امامزاده اسماعیل و امامزاده یحیی هر ساله میزبان گردشگران بسیار از نقاط دور ونزدیک ایران است.

روستای وفس از شمال به شهرستان ساوه، از جنوب به کمیجان، از غرب به همدان و از شرق به تفرش محدود می‌شود و با حصاری از ارتفاعات زیبا و گونه‌های متنوع زیستی و سبز این خطه را به گوشه‌ای از بهشت تبدیل کرده که هرساله میزبان ۱۲ هزار گردشگر از نقاط مختلف ایران است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن 121131.jpg می‌باشد
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن وفس-3.jpg می‌باشد
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن وفس-2.jpg می‌باشد
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن وفس-1.jpg می‌باشد