بازتاب رسانه ها

 

ردیف عنوان شرح لینک تصویر
۱ خبرگزاری دانا ساعت: ۰۹:۲۵منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۰۸/۰۶شناسه خبر: ۱۲۲۳۸۸۹

 

 

 

شهردار کمیجان مطرح کرد؛

اعتماد شهروندان به مدیران شهری؛ مهمترین سرمایه شهرداری‌ها/تدوین برنامه توسعه پنج ساله با مشارکت نمایندگان مردم در شورا

 

شهردار کمیجان گفت: مهمترین سرمایه برای شهرداری ها اعتماد شهروندان به مدیران شهری است که متاسفانه این سرمایه اصلی در شهر به حداقل ممکن کاهش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود مرادی شهردار جدید کمیجان در گفتگو باسلام کمیجان در تشریح برنامه های شهرداری کمیجان گفت: مهمترین سرمایه برای شهرداری ها اعتماد شهروندان به مدیران شهری است که متاسفانه این سرمایه اصلی در شهر به حداقل ممکن کاهش یافته است.

تدوین برنامه توسعه پنج ساله با مشارکت نمایندگان مردم

وی در ادامه افزود: در گام اول سعی خواهیم کرد ضمن تدوین برنامه توسعه پنج ساله با مشارکت اعضای شورای شهر، روحانیت، دانشگاهیان، فرهیختگان و جوانان مدلی از توسعه پایدار را در معرض دید افکار عمومی قرار دهیم تا به تدریج اعتماد عمومی از دست رفته شهروندان جلب شود.

مرادی بیان کرد: اگر مردم به خادمان خود در شهرداری اعتماد نداشته باشند مشارکتی هم در ساخت شهر از خود نشان نخواهند داد.

شهردار کمیجان با اشاره به مهم ترین برنامه‌ها در حوزه شهرسازی گفت: در بخش شهرسازی اصلاح طرح جامع شهر، تسهیل در امر صدور مجوزهای ساخت و ساز، نظارت قانونی بر ساخت و سازهای شهری، بسترسازی شفافیت قوانین و مقررات به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از اهم برنامه ها خواهد بود.

وی به سیاست های مالی شهرداری اشاره کرد و افزود: کشف منابع درآمد پایدار برای شهر، جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های شهری، انضباط مالی در هزینه‌ها، کاهش هزینه‌های جاری و افزایش سهم عمرانی در بودجه سالیانه از اهم برنامه‌های شهرداری در بخش مدیریت مالی خواهد بود.

احداث پیاده راه با امکان ایجاد محور های مخصوص دوچرخه

مرادی ساماندهی سیما و منظر شهری به ویژه در ورودی های شهر، ساماندهی بهبود عبور و مرور برای سالمندان، کودکان و معلولین، جدول گذاری، آسفالت معابر، ساماندهی پیاده روها، احداث پیاده راه با امکان ایجاد محورهای مخصوص دوچرخه، احداث آبنماهای شهری را از اهم برنامه های عمران شهری دانست.

تقویت مبلمان شهری از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری کمیجان

شهردار کمیجان در حوزه خدمات شهری بیان کرد: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و دفن بهداشتی پسماندهای شهری، نظافت شهر، رفع سد معبر، اصلاح مبلمان شهری، نورپردازی معابر و میادین در دستور کار شهرداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به بسترسازی مناسب در حوزه فضای سبز شهر گفت: در بخش فضای سبز شهری استفاده از گونه‌های بومی منطقه، استفاده از درختان مثمر، توسعه فضای سبز تجهیز شده، ساماندهی پارک های محلی، توسعه پارک های جنگلی از اهم برنامه‌ها  این واحد خواهد بود.

شهردار کمیجان در حوزه ایمنی شهری تصریح کرد: در مقابل خطرات سیلاب‌های شهری به مقاوم سازی اماکن در مقابل زلزله و آتش سوزی با سیاست‌های حمایتی و تجهیز امکانات انسانی و مادی مجموعه شهرداری خواهیم پرداخت.

مرادی با تاکید بر توجه ویژه به میراث فرهنگی شهرستان بیان کرد: در بحث فرهنگی حفاظت از آثار تاریخی، احیاء مراسم های سنتی و توجه به شخصیت های فرهنگی منطقه را در راستای برندسازی شهری به جد پیگیری می‌کنیم.

شهردار کمیجان ارائه گزارش به شهروندان و فراهم کردن بستر مشارکت مردم در تصمیم گیری‌ها، آموزش حقوق و تکالیف شهروندی از دیگر برنامه‌های اجتماعی شهرداری دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم در پایان یک دوره چهار ساله شاهد رشد شاخص های توسعه کیفی و کمی شهر باشیم تا مردم لذت خدمت صادقانه را لمس کنند.

 

http://dana.ir/1223889  
۲ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۲:۲۱منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۱۲/۰۹شناسه خبر: ۱۳۲۱۱۴۲

شهردار کمیجان خبر داد؛

معرفی قلعه «آقچه کهریز» به عنوان پاتوق فرش استان مرکزی/رشد ۳۰ درصدی بودجه شهرداری

شهردار کمیجان گفت: معرفی قلعه «آقچه کهریز» به عنوان پاتوق فرش استان مرکزی از اولویت‌های شهرداری این شهرستان در راستای حفاظت از آثار تاریخی، احیاء مراسم‌های سنتی و توجه به شخصیت‌های فرهنگی منطقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود مرادی، شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان؛ با اشاره به رویکرد اجتماعی و فرهنگی شهرداری کمیجان گفت: متاسفانه شهرداری کمیجان هنوز از مرحله خدماتی وارد مرحله اجتماعی نشده است. در صورتی که شهرداری یک نهاد اجتماعی بوده و بایستی برنامه‌های فرهنگی را در حوزه شهرسازی اجرایی کند.

شهردار کمیجان اظهار کرد: ارائه گزارش به شهروندان و فراهم کردن بستر مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها، تبیین و آموزش حقوق و تکالیف شهروندی از وظایف و برنامه‌های اجتماعی شهرداری است.

حوزه علمیه تاریخی کمیجان با اعتبار ۵۰ میلیون تومانی بازسازی می‌شود

وی در ادامه با تاکید بر توجه ویژه به میراث فرهنگی شهرستان بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم شهرداری احیای هویت ملی و فرهنگی کمیجان است و در این زمینه حوزه علمیه تاریخی کمیجان با پیگیری‌های مستمر، در دستور کار برای مرمت و بازسازی قرار گرفته است. پیمانکار این پروژه مشخص شده و با مساعد شدن وضعیت هوا، کار مرمت و بازسازی با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون تومان آغاز خواهد شد.

معرفی قلعه «آقچه کهریز» به عنوان پاتوق فرش استان مرکزی

شهردار کمیجان با اشاره به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و گردشگری کمیجان گفت: حفاظت از آثار تاریخی، احیاء مراسم‌های سنتی و توجه به شخصیت‌های فرهنگی منطقه در راستای برندسازی شهری از اهداف پیش روی شهرداری است و تلاش ما در این حوزه معرفی قلعه «آقچه کهریز» به عنوان پاتوق فرش استان مرکزی است.

راه اندازی شورای محله در تمامی محله‌های کمیجان/رشد ۳۰ درصدی بودجه شهرداری

شهردار کمیجان با تاکید بر اینکه برای مشارکت مردم در امر مدیریت شهری ساختار خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: متأسفانه در این زمینه تنها به شوراها بسنده کرده‌ایم اما سال آینده برای افزایش مشارکت بیشتر و مؤثر شهروندان در بستر شورای محله برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: به دلیل ساختار محله‌ای شهر کمیجان در آینده نزدیک با کمک شورای شهر، شورای محله‌ها را راه‌اندازی می‌کنیم به گونه‌ای که هر محله شهردار محله هم داشته باشد.

مرادی با اشاره به رشد ۳۰ درصدی بودجه سال آینده گفت: با توجه به رشد ۳۰ درصدی بودجه شهرداری، در سال آینده بودجه نهایی شهرداری ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

تدوین برنامه توسعه پنج ساله با مشارکت نمایندگان مردم

وی بیان کرد: شهرداری کمیجان در نظر دارد ضمن تدوین برنامه توسعه پنج ساله با مشارکت اعضای شورای شهر، روحانیون، دانشگاهیان، فرهیختگان و جوانان، مدلی از توسعه پایدار را در معرض دید افکار عمومی قرار دهد تا به تدریج شاهد اعتماد و رضایت عمومی شهروندان باشد.

شهردار کمیجان به مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری در حوزه شهرسازی اشاره کرد و افزود: در بخش شهرسازی اصلاح طرح جامع شهر، تسهیل در امر صدور مجوزهای ساخت و ساز، نظارت قانونی بر ساخت و سازهای شهری، بسترسازی شفافیت قوانین و مقررات به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از اهم برنامه‌های شهرداری است. 

صدور مجوز رایگان ساخت خانه برای زوج‌های جوان کمیجانی

مرادی با تاکید بر طرح تشویقی برای خانه‌دار شدن زوج‌های جوان تصریح کرد: با کمک شورای شهر، شهرداری کمیجان یک «بسته تشویقی» برای خانه‌دار کردن زوج‌های جوان (ثبت ازدواج‌ در سال ۹۳) در نظر گرفته شده که در این طرح به هر زوج، مجوز ساخت ۸۰ متر ساختمان به صورت رایگان اهدا می‌شود.

شهردار کمیجان به سیاست‌های مالی شهرداری اشاره کرد و افزود: کشف منابع درآمد پایدار برای شهر، جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های شهری، انضباط مالی در هزینه‌ها، کاهش هزینه‌های جاری و افزایش سهم عمرانی در بودجه سالیانه از اهم برنامه‌های شهرداری در بخش مدیریت مالی است.

وی با بیان برنامه‌های حوزه خدمات شهری گفت: اجرای طرح «تفکیک زباله از مبدأ» و دفن بهداشتی پسماندهای شهری، نظافت شهر، رفع سد معبر، اصلاح مبلمان شهری، نورپردازی معابر و میادین در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

مرادی ادامه داد: در بخش فضای سبز شهری استفاده از گونه‌های بومی منطقه، استفاده از درختان مثمر، توسعه فضای سبز تجهیز شده، ساماندهی پارک‌های محلی، توسعه پارک‌های جنگلی از اهم برنامه‌ها این واحد خواهد بود.

شهردار کمیجان در پایان با اشاره به انجام پروژه‌های عمرانی کمیجان خاطرنشان کرد: ساخت سرویس‌های بهداشتی، احداث بازارچه سنتی و محلی، ساماندهی سیمای شهری، ایجاد کارگاه شن و ماسه، مرکز معاینه فنی خودرو، پروژه بام کمیجان، آسفالت معابر و کوچه‌ها، جدول گذاری ورودی شهر از طرف همدان و میلاجرد و تکمیل ساختمان اداری شهرداری از برنامه های مهم عمرانی کمیجان است.

http://dana.ir/1321142
۳ خبرگزاری دانا

ساعت: ۰۸:۳۴منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۱۲/۲۱شناسه خبر: ۱۳۲۸۵۸۸

شهردار کمیجان مطرح کرد؛

نوروز بهترین فرصت برای معرفی توانمندی های گردشگری/برگزاری جشنواره سفره هفت سین در کمیجان

 

شهردار کمیجان گفت: ایام نوروز بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های کمیجان در صنایع دستی، محصولات کشاورزی و همچنین جاذبه های گردشگری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود مرادی نراقی شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان با اشاره به برنامه نوروزی شهرداری کمیجان گفت: همزمان با آغاز سال نو و استقبال از نوروز المان های شهری در میادین و معابر کمیجان نصب می شود.

وی ارائه تصویری زیبا و مبلمانی رضایت بخش را از اصول شهرداری دانست و تصریح کرد: یکی از محورهای برنامه های نوروزی فضاسازی، زیبا سازی و طراحی المان های نوروزی است که به صورت دائم یا موقت در سطح شهر قرار داده شده و فضایی بهارانه را برای شهروندان و مسافران نوروزی ایجاد می کند.

مرادی در ادامه ساماندهی ورودی های شهر، گل کاری، رنگ آمیزی جداول، درختکاری میادین سطح شهر و پارک ها، نورپردازی خیابان ها، نقاشی روی دیوار، ترمیم و لکه گیری آسفالت سطح معابر شهر و… را از جمله اقدامات شهرداری کمیجان در این راستا بر شمرد.

نوروز بهترین فرصت برای معرفی توانمندی های گردشگری کمیجان

شهردار کمیجان گفت: ایام نوروز بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های کمیجان در صنایع دستی، محصولات کشاورزی و همچنین جاذبه های گردشگری شهرستان است.

وی افزود: روستای تاریخی «وفس»، «غار قلعه جوق» چهرقان، «غار وفس»، «تپه باستانی چهل گزی» روستای سمقاور  و موزه آثار عیسی خان بهادری در  آقچه کهریز و «تپه باستانی چهل گزی» که ظرفیت تبدیل شدن به سایت بین المللی را دارد از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهرستان هستند.

مرادی ابراز امیدواری کرد: در این ایام میراث فرهنگی با کمک شهرداری و دیگر نهاد های مسئول اقدام به برپایی بازارچه صنایع دستی در پارک انار کند تا فرصتی برای رونق صنایع دستی در این شهرستان تاریخی فراهم شود. 

برگزاری جشنواره سفره هفت سین در کمیجان

شهردار کمیجان با اشاره به برگزاری جشنواره سفره هفت سین در تاریخ ۲۴ و ۲۵ اسفندماه در کمیجان گفت: به نمایش گذاشتن خلاقیت شرکت کنندگان با بهره گیری از ابزار سنتی یا مدرن و ایجاد نشاط اجتماعی میان شهروندان در راستای حفظ فرهنگ و تمدن ایران از جمله اهداف این جشنواره است.

مرادی خاطرنشان کرد: ملاک انتخاب آثار برتر این جشنواره «توجه به سادگی»، «زیبایی جلوه های هنری»، «خلاقیت در استفاده از نمادهای نوروز، آداب و رسوم محلی» است.

http://dana.ir/1328588
۴ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۴:۱۲منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۱۲/۰۲شناسه خبر: ۱۳۱۶۹۲۴

اندر حکایت بی‌سر و سامانی روز بازار کمیجان؛

قُرق بازار از سوی دست‌فروشان استان‌های مجاور/بازار محلی به شیوه سنتی در کمیجان احداث می‌شود

 

بازار روز شهرستان کمیجان، در روز چهارشنبه برپا می‌شود و متأسفانه بیشتر فروشندگان آن از شهرها و استان‌های همجوار هستند تا فروشندگان بومی و کمیجانی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان؛ با نگاهی گذرا به هر شهر کوچک و بزرگ، «بازار روزها» توجه هر فردی را به خود جلب می کند. دست فروشان محلی و حتی از شهرهای مجاور در یک روز خاص در نقطه ای از شهر جمع شده و اقدام به فروش اقلام و کالاهای خود می‌کنند.

در روزهای پایانی سال این «روز بازارها» با استقبال بیشتر مردم منطقه همراه است، تا جایی که برخی از افراد خرید مایحتاج خود را فقط در همان روز از هفته و در بازار روزها انجام می‌دهند.

دست‌فروشان در این بازارها بدون پرداخت عوارض و مالیات، اجناس خود را با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسانند. در بین فروشندگان هستند کسانی که با سوء استفاده از این بازار روزها کالای قاچاق یا حتی نامرغوب را با قیمتی گزاف به فروش می‌رسانند.

بازار روز شهرستان کمیجان، در روز چهارشنبه برپا می‌شود و متأسفانه بیشتر فروشندگان آن از شهرها و استان‌های همجوار هستند تا فروشندگان بومی و کمیجانی.

با وجود این‌که «چهارشنبه بازار» کمیجان در راستای اقتصاد مقاومتی و برای ارائه محصولات محلی و بومی و کم رنگ کردن نقش دلال ایجاد شده اما در اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی کشور و کم شدن قدرت خرید مردم تاحدودی رضایت نسبی مردم را از آن خود کرده است و محیطی مناسب برای خرید برخی از خانواده‌های متوسط و اقشار ضعیف محسوب می‌شود.

کسبه و اصناف منطقه از این بی‌برنامگی گلایه داشته و نارضایتی خود را از نابسامانی رشد اقتصادی موجود در کمیجان، بارها به گوش مسئولان شهرستانی رسانده‌اند.

از سوی دیگر باتوجه به اینکه اکثر دست‌فروشان حاضر در این بازار  از استان‌های همجوار هستند، محیطی مناسب برای ارائه هر نوع اجناس بی‌کیفیت و گاهی غیر بهداشتی است که نیاز به توجه هرچه بیشتر مسئولان در این حوزه دارد.

در ماه‌های اخیر مسئولان کمیجان به دنبال ساماندهی اساسی به این بازار در راستای کاهش مشکلات اقشار متوسط و ضعیف جامعه و همچنین ایجاد بازاری برای میوه فروشان هستند تا کشاورزان و مردم شهرستان کمیجان محیطی برای ارائه محصولات خود به مشتریان داشته باشند.

براساس قانون، تصمیم‌گیری برای بازار روزها در «کارگروه بازار روز» شهرستان‌ها و با نظر اعضا بررسی و مصوب می‌شود که مسئولیت این کارگروه برعهده شهردار است.

شهردار کمیجان:

انتقال «بازار روز» کمیجان به مکانی دیگر

محمود مرادی، شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان، با اشاره به ساماندهی بازار روزها در این شهرستان گفت: این بازارها با هدف حمایت از تولیدات داخلی و محلی از جمله صنایع دستی، خانگی و روستایی، کارگاهی و کمک به رفع سد معابر عمومی و فروشندگان کم سرمایه داخل شهرها برپا شده است.

وی ادامه داد: وجود بازار روز در شهرستان موضوع مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی مشخصی صورت بگیرد. شهرداری کمیجان ۳ نقطه در این شهر را برای برگزاری چهارشنبه بازار پیش‌بینی کرده است که به فرماندار اعلام شده و پس از مشخص شدن مکان مورد نظر، چهارشنبه بازار به آن منطقه منتقل می‌شود.

بازار روزها محلی برای سودجویی

شهردار کمیجان از برپایی این‌گونه بازارها که خود مصداق سد معبر و ایجاد مشکل برای ساکنان شهر است، ابراز نارضایتی کرد و گفت: به عنوان شهردار موافق این نوع بازارها در شهر نبوده و آن را به نوعی تداخل در کار اصناف شهر می‌دانم.

وی افزود: معمولا در این بازارها به لحاظ عدم کنترل‌های قانونی اجناس نامرغوب نیز به فروش می‌رسد که در نهایت طبقه ضعیف جامعه آسیب می‌بینند. حتی به واسطه حضور فروشندگانی که صلاحیت لازم را ندارند شاهد بروز مشکلات اخلاقی و بهداشتی باشیم.

شهردار کمیجان تصریح کرد: طبق ماده ۸۵ قانون اصناف، مجمع امور صنفی موظف به تشکیل کارگروهی با دبیری شهردار است تا نسبت به راه‌اندازی این بازار روزها تصمیم گیری شود.

استفاده از توان کسبه بومی؛ سیاست «روز بازارها»

مرادی با تاکید بر اینکه در «چهارشنبه بازار» باید از کسبه و ساکنان بومی استفاده شود، گفت: در کارگروه بازار روز کمیجان، تغییر مکان، زمان و معرفی کسبه، تنوع عرضه محصولات در بازار روز و نظارت بر قیمت، برعهده کارگروه موضوع ماده ۸۵ قانون نظام صنفی است.

شهردار کمیجان افزود: ما در قانون شهرداری‌ها تنها می‌توانیم از بازارهای محلی حمایت کنیم. بازارهای محلی مکانی برای فروش تولیدات محلی و بومی از جمله صنایع دستی و مشاغل خانگی است، اما به این شکل که عده‌ای از شهرهای دیگر در یک روز خاص به صورت بسیار به کمیجان بیایند و کالای خود را عرضه کنند، با قانون شهرداری‌ها مغایرت دارد.

مرادی از ایجاد بازار محلی_سنتی در کمیجان خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های بلندمدت شهرداری ایجاد یک بازار محلی به شیوه سنتی در کمیجان است که هدف آن کاهش واسطه‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است تا تولید‌کنندگان خود شهرستان در این بازارها حضور پیدا کرده و محصولات باغی و کارگاهی خود را به فروش برسانند.

http://dana.ir/1316924
۵ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۴:۲۷منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵شناسه خبر: ۱۳۲۴۷۱۱

شهردار کمیجان:

نهال‌های کاشته شده روی کاغذ سبز نمی‌شوند/ضرورت توجه به مرحله «داشت» درختان

 

شهردار کمیجان گفت: نهال‌های کاشته شده روی کاغذ و در گفتارمسئولان نه سبز می‌شوند و نه سایه دارند و نه میوه‌ای می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان؛ درخت زیباترین نماد طبیعت و یکی از جلوه‌های آفرینش خداوند است، درخت نماد آبادانی، شاخص سرسبزی، مظهر زندگی و سبب تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم و صفا می‌شود.

هرساله با آغاز اسفندماه تب و تاب کاشت نهال از سوی مسئولان و مردم به چشم می‌خورد و با فرارسیدن ۱۵ اسفندماه و روز درختکاری شعار «کاشت» نهال و بیان فوایدی در این زمینه در میان همه و به خصوص رسانه‌ها به اوج خود می‌رسد.

اما در این روزها توجه و تاکید فقط و فقط به کاشتن نهال اختصاص می‌یابد و دوره‌های بعد از کاشت فراموش می‌شود چه بسا نهالی بدون در نظر گرفتن شرایط زیستی کاشته شود و بعد از مدتی توسط عوامل دیگر از بین برود.

محمود مرادی نراقی، شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان؛ با اشاره به کاشت نهال در این روزها گفت: موضوع درختکاری در کشور باید با برنامه‌ریزی صحیح انجام شود برای این منظور لازم است در این زمینه با آسیب شناسی دقیق به اصلاح معایب بپردازیم.

مرادی اظهار کرد: چند سالیست که با اجرای طرح درختکاری میلیون‌ها اصله درخت به صورت نمادین توسط منابع طبیعی، شهرداری‌ها، دانشگاهیان، مدارس، سمن‌ها و غیره در مناطق مختلف کشور غرس می‌شود.

شهردار کمیجان با انتقاد از بی‌برنامگی در حوزه «کاشت» درخت تصریح کرد: اگر مرکزی برای پایش آمار این حرکت‌های نمادین در کشور وجود داشت، مشخص می‌شد که در همین ده سال اخیر چه مقدار از منابع محلی و ملی صرف کاشت نهال در کشور شده است.

ضرورت توجه به مرحله «داشت» درختان

وی ادامه داد: با همه این تلاش‌ها، اکنون کشورمان در خط فقرِ درخت و فضای سبز مناسب به سر می‌برد. واقعیت این است که جنگل‌ها و منابع طبیعی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه سالیانه هزاران هکتار از آن به دست انسان‌ها نابود شده است.

مرادی به مراحل درختکاری اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم مراحل صفر تا صد یک پروژه درختکاری را مشخص کنیم سهم «کاشت» و «برداشت» کمتر از پنج درصد هزینه را به خود اختصاص می‌دهد و «داشت» که همان نگهداری است بیش از ۹۵ درصدِ کار را به خود اختصاص می‌دهد.

شهردار کمیجان بیان کرد: «کاشت» تنها یک قدم از پروژه درخت شدن نهال‌ها است و اساسی‌ترین مرحله «داشت» است که انگار خیلی برای ما اهمیت ندارد. باید برای این که نهال به درخت تبدیل شود، مرحله پراهمیت «داشت» هم مد نظر قرار گیرد.

شهردار کمیجان با تاکید بر نگهداری از نهال‌های کاشته شده، گفت: در مرحله «داشت» گاهی به دلیل فقدان آب، گرمای بیش از حد، کاشت غلط، خاک نامناسب، انتخاب گونه غیربومی، قطع و تخریب توسط انسان و دام، نهال کاشته شده از بین می‌رود و از میان هزاران نهالی که هر ساله روی کاغذ آمارشان اعلام می‌شود، اندک تعدادی از آنها به درخت تبدیل می‌شوند.

نهال‌های کاشته شده روی کاغذها سبز نمی‌شوند

مرادی تصریح کرد: چه بسا دانش آموزانی که هر ساله در روز درختکاری در این فصل برای کاشت نهال به حاشیه شهرها دعوت شدند تا با عجله و شتاب اقدام به کاشت درخت آن هم در مناطقی کنند که امکان آبیاری و نگهداری این نهال‌های کاشته شده وجود نداشته است. بنابراین نهال‌های کاشته شده روی کاغذ و در گفتارمسئولان نه سبز می‌شوند و نه سایه دارند و نه میوه‌ای می‌دهند.

شهردار کمیجان خاطرنشان کرد: اگر قرار است کاری اساسی و علمی در راستای کاشت درخت و احیای منابع طبیعی در کشور انجام شود به جای تمرکز بر روی «کاشت» و «برداشت» بایستی به مقوله «داشت» و نگهداری توجه ویژه شود.

http://dana.ir/1324711
۶ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۴:۵۶منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳شناسه خبر: ۱۳۳۰۲۹۹

مانور دستگاه‌های اجرایی خدمات سفر کمیجان برگزار شد/ارائه وای‌ فای رایگان به مسافران نوروزی

 

صبح امروز همزمان با سراسر کشور، مانور نوروزی دستگاه‌های خدمات‌رسان در کمیجان برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان، با حضور مسئولان شهرستان کمیجان مانور نوروزی دستگاه های خدمات رسان صبح امروز در این شهرستان برگزار شد.

در این مانور، خودروهای گشت راهداری، اورژانس ۱۱۵، آمبولانس، آتش نشانی، اداره برق، آب و فاضلاب، راهور، پلیس راه، جمعیت هلال احمر، اسکان مسافران آموزش و پرورش و دامپزشکی رژه رفتند.

دستگاه های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان کمیجان از (۲۸اسفند) امکانات خود را برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی مستقر کرده و فعالیت خود را تا ۱۵ فروردین ماه ادامه می دهند.

فرماندار کمیجان:

ارائه وای فای رایگان به مسافرین نوروزی

سیامک سلیمانی، فرماندار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان گفت: هدف از اجرای مانور در سطح شهرستان اعلام آمادگی دستگاه های خدمات رسان به مسافران نوروزی است.

وی تصریح کرد: مسافران می توانند برای دریافت اطلاعات گردشگری با مراجعه به کیوسک هایی که در ورودی شهر برپا می شوند اطلاعات لازم را در قالب نقشه، سی دی، کتابچه و بروشور دریافت کنند.

 فرماندار کمیجان از اسکان مسافران نوروزی در مدارس کمیجان و میلاجرد خبر داد و افزود: به منظور رفاه حال مسافران مدرسه ای با تمام امکانات در شهر کمیجان و میلاجرد در نظر گرفته شده که تمامی امکانات رفاهی در آن مکان فراهم شده است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: با همکاری مخابرات شهرستان، اپلیکشین منطقه کمیجان و وای فای رایگان در نوروزگاه ها فراهم شده که با این قابلیت امکانات گردشگری و دسترسی به خدمات برای مسافران نوروزی فراهم شده است.

شهردار کمیجان:

آمادگی نیروهای شهرداری برای نوروز

مردای، شهردار کمیجان با اشاره به برنامه نوروزی شهرداری کمیجان گفت: اهمیت زیباسازی شهرها یکی از اصلی ترین مباحثی است که در مدیریت شهری پیوسته مورد توجه قرار می گیرد. حضور شعور تجسمی در طراحی شهری نشان دهنده درک گرداننده های آن شهر است.

وی ادامه داد: ایام نوروز بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های کمیجان در صنایع دستی، محصولات کشاورزی و همچنین جاذبه های گردشگری شهرستان است.

شهردار کمیجان با اعلام آمادگی نیروهای شهردای در ایام نوروز، تصریح کرد: ساماندهی ورودی های شهر، گل کاری، رنگ آمیزی جداول، درختکاری میادین سطح شهر و پارک ها، نورپردازی خیابان ها، نقاشی روی دیوار، ترمیم و لکه گیری آسفالت سطح معابر شهر و… از جمله اقدامات شهرداری کمیجان در این راستا است.

مرادی خاطرنشان کرد: ایام نوروز بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های کمیجان در صنایع دستی، محصولات کشاورزی و همچنین جاذبه های گردشگری شهرستان است.

مسئول میراث فرهنگی و گردشگری کمیجان:

اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در قالب نوروزگاه

نیکنام، مسئول میراث فرهنگی و گردشگری کمیجان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در شهرستان کمیجان و شهر میلاجرد و روستاهای گردشگری برنامه متنوع فرهنگی و هنری در قالب نوروزگاه برای معرفی منطقه گردشگری پیش‌بینی و اجرایی می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: بروشور و نقشه‌های گردشگری جدید برای معرفی جاذبه‌های شهرستان کمیجان در نظر گرفته شده تا در ایام نوروز در اختیار مسافران نوروزی قرار گیرد.

مسئول میراث فرهنگی و گردشگری کمیجان تصریح کرد: استقبال از مهمانان نوروزی در برنامه کاری شهرستان است که با در اختیار گذاشتن اقلام فرهنگی و پکیج نوروزی در قالب بروشور و نقشه راهنما و نصب بنر صورت می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر اقداماتی در جهت آماده سازی مکان های گردشگری شهرستان و تجهیزات مورد نیاز در این اماکن در دستور کار قرار گرفته است.

http://dana.ir/1330299
۷ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۱:۵۵منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰شناسه خبر: ۱۲۸۳۳۰۰

شهردار کمیجان مطرح کرد؛

ستاد «بازآفرینی شهری»؛ طرحی در جهت توسعه پایدار

 

شهردار کمیجان گفت: هدف ستاد «بازآفرینی پایدار شهری» را فراهم کردن شرایط و وضعیت مطلوب، پایدار و خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان بیان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان؛ در سال های اخیر واژه جدیدی به نام «بازآفرینی شهری» در حوزه توسعه پایدار شهرها مطرح است.

«بازآفرینی شهری» در واقع یکی از نمودهای توسعه پایدار محسوب می‌شود که در تعریف آن می توان گفت «بازآفرینی شهری» یک رویکرد شهری همه جانبه و چند سو نگر برای ارتقا کیفیت زندگی شهری است.

در باز آفرینی سه مولفه اصلی پایداری یعنی محیط زیست، اجتماع و اقتصاد وجود دارد. این به آن معناست که در جامعه ای که بخش هایی از آن دچار فقر شهری، هویتی و ناپایداری هستند، باید این سه ویژگی برای این منطقه در نظر گرفته شود تا در ارتقا کیفیت زندگی و ماندگاری آن ها توفیق پیدا کرد.

ستاد «بازآفرینی شهری»؛ طرحی برای خدمات‌رسانی مطلوب 

 محمود مرادی شهردار کمیجان و دبیر ستاد «بازآفرینی شهری» در گفتگو با خبرنگارسلام کمیجان گفت: شهرداری ها، وزارت مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نظام مهندسی وظیفه دارند که سطح کیفی ساخت و سازها را به استاندارد جهانی برسانند و آنچه که در گذشته ساخته شده است را آسیب شناسی و مشکلات آنان را مرتفع سازند.

وی هدف ستاد «بازآفرینی پایدار شهری» را فراهم کردن شرایط و وضعیت مطلوب، پایدار و خدمات رسانی بهتر به شهروندان بیان کرد و افزود: قابلیت‌ها و مشکلات بافت‌های شهری همچون مبلمان شهری، عبور و مرور، رعایت حال سالمندان و معلولین، تاب آوری شهری و غیره در جلسات ستاد «بازآفرینی شهری» مورد بررسی کارشناسی قرار خواهد گرفت.

مرادی تصریح کرد: بهسازی و نوسازی یکی دیگر از معیارهای مد نظر در طرح «بازآفرینی شهری» است تا ضمن اجرای طرح به نوسازی آن هم توجه شود.

ساماندهی مناطق شهری در ستاد «بازآفرینی شهری»

شهردار کمیجان ادامه داد: ستادهای «بازآفرینی شهری» بافت های فرسوده و آسیب پذیر شهرها را شناسایی کرده و با مشارکت شهروندان و ارائه بسته‌های تشویقی آن ها را ساماندهی می کند. برای مثال نوسازی در بافت های فرسوده با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و معافیت های عوارض در دستور ستادهای «باز آفرینی شهری» قرار دارد.

وی افزود: تخفیف ۵۰ درصد عوارض ساخت و ساز در محلات دارای بافت فرسوده، ارائه بسته ها تشویقی نوسازی و تراکم تشویقی از جمله برنامه های ستاد «بازآفرینی شهری» است.

دبیر ستاد «بازآفرینی» کمیجان گفت: بافت های فرسوده و مناطق آسیب پذیر شهری، ساخت و سازهای غیراستاندارد، ساختمان هایی که اصول ایمنی و مقررات ملی ساختمان و استاندارد ضد زلزله را رعایت نکرده اند در ستادهای «بازآفرینی شهری» تعیین تکلیف می شوند.

شهردار کمیجان با اشاره به اولین جلسه ستاد «بازآفرینی» کمیجان، تصریح کرد: اولین جلسه ستاد «بازآفرینی شهری» کمیجان با حضور فرماندار کمیجان به عنوان رئیس ستاد بازآفرینی و اعضای ستاد در شهرداری کمیجان برگزار شد، که در این جلسه بر تدوین ضوابط و دستورالعمل ها تاکید شد. پس از مشخص شدن اعضای ستاد حکم آن ها توسط فرماندار امضا می شود.

مرادی اعضای اصلی ستاد «بازآفرینی شهری» کمیجان را شهرداری، اداره راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، بنیاد مسکن و نظام مهندسی دانست.

 

انتهای پیام/

http://dana.ir/1283300
۸ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۰:۰۹منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳شناسه خبر: ۱۲۷۸۳۶۲

شهردار کمیجان:

طرح تفکیک زباله از مبدأ در کمیجان اجرا می‌شود/«بسته تشویقی ساخت و ساز» عامل رونق در بخش مسکن

 

شهردار کمیجان از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در این شهر خبر داد و گفت: برای این منظور شهرداری سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرادی شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگارسلام کمیجان، با اشاره به بودجه مصوب سال ۹۶ شهرداری کمیجان گفت: مبلغ ۲۴ میلیارد ریال بودجه مصوب سال ۹۶ تا پایان آذرماه محقق شد و در سه ماه پایانی سال نیز بایستی مبلغ ۲۶ میلیارد ریال دیگر درآمد داشته باشیم که تا پایان سال بودجه شهرداری به ۵۰ میلیارد ریال برسد.

 وی با بیان اینکه با مساعدت شورای شهر «بسته های تشویقی» برای رونق ساخت و ساز در نظر گرفته شده استف گفت: در بافت‌های فرسوده شهر از جمله محلات «انار» و «عیسی‌آباد» در راستای این بسته‌های تشویقی تا ۸۵ درصد تخفیف لحاظ خواهیم کرد.

مرادی تصریح کرد: منظور از «بسته های تشویقی» شامل تخفیف در عوارض ساخت اعم از مسکونی و تجاری است؛ اگر شهروندان جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ خود را تعیین تکلیف و پرداخت نمایند، ۵۰ درصد عوارض آن ها شامل تخفیف می شود.

شهردار کمیجان بیان کرد: اتکای ۵۰ درصد از بودجه شهرداری از محل درآمد صدور پروانه های ساختمانی و جرائم باید به ۱۰ درصد کاهش یابد و به جای گرفتن عوارض ساخت و ساز بر عوارض نوسازی و سطح شهر تمرکز کنیم.

وی ساماندهی سیما و منظر شهری و نظم دهی به مبلمان شهری را از اولویت برنامه های شهرداری عنوان کرد و گفت: سیاست شهرداری در این دوره جذب سرمایه‌گذار در بخش خصوصی است که برای این منظور بسته های سرمایه گذاری در حال تدوین و ارائه به صحن شورا است.

وی پروژه تفریحی «بام» کمیجان، احداث مرکز معاینه فنی خودرو، احداث کارخانه شن و ماسه، احداث گلخانه، ساخت هتل و مرکز اقامتی، احداث بازار سنتی و بازارچه میوه و تربار را از اهم پروژه های مشارکتی عنوان کرد.

مرادی از اجرای طرح مدیریت پسماند شهری و تفکیک از مبداء در حوزه خدمات شهری خبر داد و تصریح کرد: در خصوص طرح مدیریت پسماند، شهرداری در حال عملیاتی کردن طرحی است که به موجب آن عملیات تفکیک در منزل توسط بانوان خانه‌دار صورت گرفته و شهرداری با ارائه سیاست های تشویقی شهروندان را به گونه‌ای عادت می‌دهد که تا حد ممکن کمتر زباله تولید کنند و اگر زباله ای هم تولید شد آن را تفکیک شده به واحدهای شهرداری تحویل دهند.

http://dana.ir/1278362
۹ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۳:۴۸منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۱۰/۰۴شناسه خبر: ۱۲۶۵۳۳۸

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

معرفی قلعه «آقچه کهریز» میلاجرد به عنوان پاتوق فرهنگی استان مرکزی/ثبت جهانی فرش بزچلو در دستور کار مسئولان قرار گیرد

 

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: قلعه «آقچه کهریز» میلاجرد و آثار شاخص عیسی خان بهادری در حوزه فرش با تلاش مسئولان به عنوان پایلوت و پاتوق فرش استان مرکزی معرفی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان؛ حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران در بازدید از موزه استاد عیسی بهادری و نقاشخانه ایل بزچلو در بخش میلاجرد گفت: استاد عیسی بهادری مهره اصلی و تاثیرگذار در صنعت فرش دستباف ایران بوده و ایشان حق بزرگی در حوزه صنعت فرش و هنر ایرانی دارد.

وی باتوجه به پتانسیل این قلعه تاریخی و آثار شاخص عیسی خان بهادری در حوزه فرش، بر ایجاد پاتوق فرهنگی استان مرکزی در این منطقه تاکید کرد و افزود: مسئولان می توانند با عزم ملی، این مکان تاریخی و فرهنگی را احیا کرده و این قلعه را با تناسبی که با فرش ایران دارد به عنوان پایلوت و پاتوق فرش استان مرکزی معرفی کنند تا ساختاری جدید در فرش استان پدید آید.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: باید با برنامه ریزی و تحقیقات پژوهشی، ثبت جهانی فرش بزچلو را در دستور کار قرار داده شود که می توان با هدایت تورهای تجاری و فرهنگی و گردشگری بستر شکوفایی استعدادها را برای تربیت عیسی های دیگر فراهم آورد.

ظرفیت های بالقوه کمیجان برای برندسازی در صنعت فرش ایرانی

محمود مرادی، شهردار کمیجان نیز در این بازدید گفت: یکی از وظایف شهرداری ها شناسایی استعدادها و پتانسیل های هر شهر است که با توجه به ظرفیتی که دارند به برند تبدیل می شوند.

وی در ادامه افزود: در برنامه توسعه شهری کمیجان باید با شناسایی پتانسیل ها و سبقه فرهنگی و تاریخی این شهرستان بهره ببریم و آن را به سوی برندسازی هدایت کنیم.

شهردار کمیجان در خصوص نقاشخانه ایل بزچلو بخش میلاجرد و آثار ارزشمند عیسی خان بهادری گفت: نقش قالی بورچالی یا بزچلویی یکی از سبک های قالی ایرانی است و در جهان معروف و ممتاز است. باتوجه به اینکه زادگاه عیسی خان بهادری در دهکده آقچه کهریز بخش میلاجرد قرار دارد و آثار و طرح های مختلف عیسی خان نقش مهمی در تحول فرش ایرانی دارد، زمینه حضور بزرگان و مسئولان فرش ایرانی را در این منطقه فراهم کردیم.

مرادی یکی از اولویت های شهرداری را توسعه و عمران در حوزه گردشگری و صنایع دستی دانست و تصریح کرد: شهرداری به دنبال برند سازی و توسعه و عمران شهر با توجه به ظرفیت های فرهنگی و تاریخی است که در آینده بخشی از توسعه شهرستان کمیجان به صنایع دستی و فرش بزچلو گره می خورد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بلند مدت شهرداری برنامه ریزی در جهت تلفیق صنعت فرش ایرانی و صنعت مبل در منطقه است و بر این اساس تحول اساسی در اقتصاد و گردشگری شهرستان ایجاد می شود.

در ادامه این بازدید مسئولان و هنرمندان شهرستان با طرح دیدگاه های خود بر ضرورت احیای جایگاه جهانی استاد عیسی بهادری و نقاشخانه ایل بزچلو بخش میلاجرد تاکید کردند.

http://dana.ir/1265338  
۱۰ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۰۹:۵۹منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۰۹/۲۱شناسه خبر: ۱۲۵۵۶۰۱

شهردار کمیجان تاکید کرد؛

اهمیت نقش خانواده و زنان در توسعه شهری پایدار/انتخاب مشاور امور بانوان اولویت برنامه‌های مدیریت شهری

 

شهردار کمیجان بر اهمیت نقش خانواده و زنان در توسعه شهری پایدار تاکید کرد و گفت: می توانیم با کمک گرفتن از اندیشه و تفکرات این قشر از جامعه و حضور در برنامه های مدیریت شهری، تحولی اساسی در این شهرستان ایجاد کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرادی شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار  سلام کمیجان؛ با تاکید بر نقش خانواده و زنان در توسعه پایدار شهری گفت: در توسعه پایدار شهری خانواده و زنان نقش اثرگذاری دارند. اسلام در چارچوب موازین شرعی هیچ فعالیت اجتماعی را برای این قشر از جامعه محدود نکرده است و آنان می تواند در یک جامعه اسلامی هم‌پای مردان مراحل کمال را بپیمایند.

مرادی افزود: برنامه کاری شهرداری برای رسیدن به توسعه پایدار متوازن در شهر بر پایه فرهنگ تدوین شده است و بانوان سهمی مناسب، با نسبت جمعیتی خود در این برنامه دارند.

وی استعداد و توانمندی بانوان کمیجانی را بی‌نظیر برشمرد و گفت: می توانیم با کمک گرفتن از اندیشه و تفکرات این قشر از جامعه و حضور در برنامه های مدیریت شهری تحولی اساسی در شهرستان ایجاد کنیم.

شهردار کمیجان تصریح کرد: در اولین گام در حوزه زنان، جلسه ای با بانوان فرهیخته شهرستان کمیجان برای شناخت توانمندی ها و استعداد آنان در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و ورزشی برگزار شد.

مرادی انتخاب مشاور خانم در مدیریت شهرداری را یکی از اولویت های برنامه های توسعه پایدار شهری دانست و گفت: در راستای جلب مشارکت حداکثری بانوان در توسعه همه‌جانبه شهرستان و حضور موثر آنان در عرصه مدیریت شهری که نیاز به تشریک مساعی و استفاده از توان متخصصان زن دارد، انتخاب مشاور امور بانوان را در دستور کار شهردار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از انتخاب مشاور خانم و شناخت توانمندی های زنان شهرستان، جشنواره ای از فعالیت های بانوان در راستای افزایش استعداد و توانمندی‌های بانوان شهرستان تا پایان سال برگزار می‌کنیم.

http://dana.ir/1255601
۱۱ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۶:۰۷منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۰۹/۱۸شناسه خبر: ۱۲۵۳۵۷۱

شهردار کمیجان مطرح کرد؛

نبود امکانات مناسب برای مدیریت بحران در کمیجان

 

شهردار کمیجان گفت: متاسفانه امکانات مدیریت شهری در این شهرستان به هیچ وجه مناسب نبوده و نیاز به بهسازی تجهیزات است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرادی شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگارسلام کمیجان رفع مشکلات شهرها را در پیگیری و رفع مشکلات روستاها و شهرهای کوچک دانست و گفت: اگر امروز مرکز استان دچار بحران های اجتماعی، حاشیه‌نشینی، بیکاری است باید علت آن را در بی توجهی به روستاها و شهرهای کوچک مانند کمیجان جستجو کرد.

وی در ادامه با انتقاد از درآمدهای محدود شهرداری ها، بیان کرد: شهرداری های کوچک با این منابع محدود، به هیچ وجه قادر به تامین منابع مالی مورد نیاز شهر و حتی حقوق جاری کارکنان خود نیستند و دولت باید فکری‌ اساسی به حال درآمدهای پایدار آن‌ها کند.

شهردار کمیجان تصریح کرد: در حوزه اقتصاد شهری، شهرستان کمیجان نه تنها نتوانسته در سال‌های گذشته جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشد بلکه بخش عمده‌ای از سرمایه های این شهر سال هاست که به دلایل مختلف به شهرهای بزرگ منتقل می شود.  

شهردار کمیجان در پایان امکانات مدیریت بحران را در شهر کمیجان نامطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: متاسفانه امکانات مدیریت شهری به هیچ وجه مناسب نبوده و نیاز به بهسازی تجهیزات است. 

http://dana.ir/1253571
۱۲ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۶:۴۲منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۰۹/۰۷شناسه خبر: ۱۲۴۶۰۵۳

میراثی ارزشمند که رو به زوال است؛

بنایی ۱۰۰ ساله در حسرت احیاء/بی‌توجهی مسئولان به مرگ تدریجی هویت فرهنگی کمیجان

 

حوزه علمیه کمیجان با قدمت بیش از ۱۰۰ ساله روزگاری یکی از مراکز فعال برای کسب علم و معرفت بوده است، ولی سال‌هاست که این بنای تاریخی و یکی از هویت‌های فرهنگی کمیجان رو به زوال نهاده و در اثر بی‌توجهی مسئولان در حال تخریب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان؛ بافت‌های تاریخی به عنوان کانون و هسته شهرها از جایگاه و اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

حیات این بافت‌ها در سده‌های گذشته پایه بسیاری از آداب و رسوم و حتی فرهنگ موجود بوده و در بسیاری از موارد رونق اقتصادی شهر و منطقه را به همراه داشته است.

این یادمان‌های تاریخی اعم از سبک الگوی ساخت و سازها، و افکار و ایده‌های حاکم بر آنها می‌توانند به عنوان یکی از مهمترین منابع گردشگری و محل تمرکز فعالیت‌های گردشگری محسوب شوند.

احیای بافت‌های تاریخی به سبب داشتن عناصر و فضاهای باارزش معماری و شهرسازی، جذابیت خاصی برای جلب گردشگر دارند و از این‌رو تلاش در جهت احیاء، حفظ و نگهداری این بناهای تاریخی ضروری به نظر می‌رسد. 

حوزه علمیه کمیجان با قدمت بیش از ۱۰۰ ساله روزگاری یکی از مراکز فعال برای کسب علم و معرفت بوده است، ولی سال‌هاست که این بنای تاریخی و یکی از هویت‌های فرهنگی کمیجان رو به زوال نهاده و در اثر بی‌توجهی مسئولان در حال تخریب است.

این حوزه علمیه به دلیل اهمیت کسب علوم و معارف اسلامی در کنار مسجد و در نزدیکی بازار این شهر بنا نهاده شده بود و هر روز شاهد حضور جمع کثیری از افراد جویای علم بود.

قسمتی از اراضی این بنای تاریخی از طرف خاندان رشیدی برای احداث زایشگاه کمیجان وقف شد. و در گام دوم تخریب بخشی از این مکان برای ساخت هنرستان ساعی انجام شد تا مُهری بر تائید بی‌توجهی مسئولان نسبت به بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری باشد.

 

امام جمعه کمیجان:

حوزه علمیه کمیجان با قدمتی ۱۰۰ ساله در حال فرو ریختن است

حجت‌الاسلام مقدسی‌پور امام جمعه کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان با گله‌مندی از بی‌توجهی مسئولان به حفظ و بازسازی حوزه علمیه شهرستان کمیجان گفت: حوزه علمیه این شهرستان از بناهای دوران قاجاریه و یکی از مراکز دینی فعال در منطقه بوده است.

وی افزود: این حوزه علمیه یک قرن پیش توسط یک فرد خیّر با هدف ترویج علوم اسلامی و قرآنی ساخته شد و عالمان بزرگی را در آن پرورش یافتند که از جمله آن می توان به «شیخ عبدالنبی عراقی وفسی» اشاره کرد.

امام جمعه کمیجان تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر نسبت به این مرکز غفلت شده تا جایی که بنا به شدت آسیب دیده و حتی سقف آن هم به صورت کامل تخریب شده و دیوارهای آن هم در حال فرو ریختن است.

شهردار کمیجان:

حفظ هویت تاریخی و تمدنی شهر را به جد پیگیر هستیم

مرادی‌نراقی شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان با اشاره به اینکه تمام آثار باستانی کمیجان، نشان از مدنیت و تمدن بشری در این منطقه دارد، گفت: یکی از برنامه‌های اساسی شهرداری کمیجان حفظ ساختار، هویت مدنی و شهرنشینی در این شهرستان است.

وی بر لزوم توجه و احیای میراث فرهنگی شهرستان تاکید و بیان کرد: در بحث فرهنگی حفاظت از آثار تاریخی، احیاء مراسم سنتی و توجه به شخصیت‌های فرهنگی منطقه را، در راستای برندسازی شهری به جد پیگیری می‌کنیم.

شهردار کمیجان با تاکید بر ضرورت حفظ کالبد هویت تاریخی و فرهنگی شهر افزود: اگر مدیران شهری برنامه‌ای در این زمینه نداشته باشند، نمی‌توان توسعه پایدار را در حوزه ساخت شهری انتظار داشت. بایستی با بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها با کمک همه مسئولان فرهنگی و آموزشی در راستای حفظ آثار تاریخی تلاش و این مهم را به عنوان یک مطالبه مردمی نهادینه کرد.

شهردار کمیجان گفت: متاسفانه در سنوات گذشته مسئولان شهر، توسعه را تنها در کالبد و فیزیک شهری تعریف کرده بودند، و همین نوع نگاه آنان باعث شده تا در حفاظت از آثار تاریخی کم کاری و بی توجهی داشته باشند و خسارات جبران‌ناپذیری را برای شهر به جای بگذارند.

آغاز عملیات اجرایی حفظ و مرمت حوزه علمیه «میرزا اصغر رجیل» کمیجان

وی در ادامه افزود: از وظایف مهم شهرداری علاوه بر توسعه و آبادانی شهر بایستی نسبت به حفظ فرهنگ و تمدن شهر همت گمارند و به این منظور نباید از بازسازی و حفظ آثار فرهنگی و نمادهای تمدنی که بسیاری از آن‌ها امروز در حا تخریب هستند، غافل شوند.

مرادی‌نراقی از آغاز عملیات اجرایی حفظ و مرمت حوزه علمیه «میرزا اصغر رجیل» کمیجان خبر داد و گفت: اقدامات جدی در زمینه مرمت، بازسازی و احیای این اثر تاریخی و فرهنگی انجام خواهد شد و شهرداری نیز تمام توان خود را برای حفظ فرهنگ، تمدن و تاریخ این منطقه به کار خواهد گرفت.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان:

۳ اثر تاریخی شهر کمیجان در انتظار ثبت ملی

سعید نیک‌نام مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان گفت: شهرستان کمیجان در حوزه میراث فرهنگی ۶۰ اثر ثبتی، شامل بناها در قالب کاروانسرا، امام زاده ها، محوطه ها و تپه های تاریخی وجود دارد.

وی افزود: قدمت تاریخی حوزه علمیه کمیجان به یک قرن پیش در دوره قاجار بر می گردد. از ابتدای امسال اقداماتی به منظور مرمت و بازسازی برخی از اماکن تاریخی از جمله حوزه علمیه کمیجان با همکاری شهرداری انجام شده است.

نیکنام تصریح کرد: از ابتدای امسال ۳ اثر تاریخی «حوزه علمیه»، «مدرسه خیر محسنین» و «مسجد چوبی» کمیجان در انتظار ثبت آثار ملی قرار گرفته اند.

http://dana.ir/1246053
۱۳ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۱:۳۸منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۰۷/۳۰شناسه خبر: ۱۲۱۹۷۰۷

شهردار کمیجان:

برنامه شهرداری در مدیریت شهر بر پایه فرهنگ خواهد بود

 

شهردار کمیجان با اشاره به اینکه همکاری جامعه فرهنگی در شکل گیری و تدوین سند توسعه پایدار شهر یک الزام اجتماعی است، گفت: برنامه شهرداری در مدیریت شهر در طی چهار سال آینده بر پایه فرهنگ خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود مرادی شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان با اشاره به لزوم تعامل شهرداری و آموزش و پرورش کمیجان در راستای حقوق شهروندی گفت: در این راستا با رئیس آموزش و پرورش کمیجان دیداری داشتم و در این دیدار به تعامل صحیح شهرداری و آموزش و پرورش برای داشتن شهری خوب اشاره شد؛ چراکه شهر خوب را نه یک شهردار خوب، بلکه شهروندان خوب آن می سازند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نقش مهمی را در آموزش و تربیت شهروند خوب دارد، در ادامه افزود: شهروندی که به درستی حقوق و تکالیف شهروندی را آموزش دیده باشد در ساخت و توسعه شهر نقش مهمی را ایفا می کند.

برنامه شهرداری در مدیریت شهر بر پایه فرهنگ خواهد بود

مرادی تاکید کرد: شهرداری و آموزش و پرورش کمیجان در حوزه های مختلف فرهنگی از جمله ارتقاء حقوق شهروندی، اجرای طرح شهرداران مدارس، آموزش مدیریت پسماند به دانش آموزان، تجلیل و تکریم از مقام معلمان می توانند فعالیت های مثمر ثمری را انجام دهند.

وی توجه و حمایت از تولیدات فرهنگی دانش آموزان و معلمان، استعداد یابی نخبگان تحصیلی و حمایت های مالی و معنوی از آنها، همکاری های مشترک پیرامون حفظ تاریخ و فرهنگ منطقه کمیجان، ارتقاء کیفیت محل های آموزشی را از جمله برنامه های شهرداری در حوزه فرهنگ عنوان کرد.

شهردار کمیجان تصریح کرد: برنامه شهرداری در مدیریت شهر در طی چهار سال آینده بر پایه فرهنگ خواهد بود، همکاری جامعه فرهنگی در شکل‌گیری و تدوین سند توسعه پایدار شهر یک الزام اجتماعی است.

وی در ادامه افزود: جامعه فرهنگی شهرستان دو نماینده شایسته در بین اعضای شورای شهر دارند و این نشان از اعتبار اجتماعی و مقبولیت بالای فرهنگیان شهرستان است.

http://dana.ir/1219707
۱۴ خبرگزاری دانا   http://dana.ir/1216687  
۱۵ خبرگزاری دانا

پروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۲:۵۱منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۷/۰۵/۲۵شناسه خبر: ۱۳۹۸۷۶۰

شهردار کمیجان مطرح کرد

ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در روستای «وفس»/ساماندهی تفرجگاه‌ها عامل رشد و توسعه صنعت گردشگری

 

شهردار کمیجان گفت: تفرجگاه ها از مراکز مهم جذب گردشگران است و ایجاد چنین تفرجگاه هایی در سطح شهرستان باعث رشد و رونق بیشتر صنعت گردشگری طبیعی و استقبال گسترده تر شهروندان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود مرادی‌نراقی، شهردار کمیجان در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ ایجاد تفرجگاه ‏های جدید را از جمله اقدامات در حال اجرا از سوی شهرداری این شهرستان عنوان کرد و گفت: امروزه شهرهایی که با کمبود فضای سبز مواجه هستند با چالش‏ ها و مشکلات متعددی مواجه هستند چراکه فضای سبز را در ردیف ضروری‏ ترین ملزومات مناطق شهری است.

وی به نقش فضای سبز در ایجاد و توسعه آرامش جامعه اشاره کرد و گفت: محیط مناسب برای تفریح شهروندان به توسعه آرامش جامعه کمک به‏‌سزایی می‏ کند، از این رو برای تأمین سرانه‏‌های مورد نیاز باید تلاش پیگیرانه صورت گیرد.


مرادی‌نراقی تصریح کرد: تفریح خانواده‌ها یکی از اهداف تعریف ‏شده در احداث پارک‏ های تفریحی در مناطق شهری بوده و حضور در این نوع از فضای سبز شناخته‏‌شده‌‏ترین سبک تفرج عامیانه شهروندان قلمداد می‏ شود.

شهردار کمیجان با اشاره به تلاش شهرداری برای توسعه صنعت گردشگری و جذب توریسم در منطقه گفت: برای توسعه فضای سبز در کمیجان تلاش ‏های بسیاری صورت گرفته است اما با وجود جاذبه های فراوان گردشگری، به دلیل عدم شناخت و بی اطلاعی اهالی در چگونگی تولید ثروت از این مقوله و نداشتن طرحی جامع برای ساماندهی و توسعه گردشگری از سوی متولیان امر، گردشگران نمی توانند آنگونه که شایسته است از این منطقه بهره ببرند و علاوه بر آن بومیان نیز درآمد چندانی از صنعت گردشگری و جذب توریسم کسب نمی کنند.

ایجاد مرکز اقامتی در راستای رونق بوم گردی در روستای گردشگری «وفس»

وی همچنین با اشاره به اینکه روستای گردشگری «وفس» یکی از روستاهای مستعد و دارای زیرساخت لازم برای ایجاد مرکز اقامتی در راستای رونق بوم گردی و ایجاد تفرجگاه های گردشگری است، افزود: زمینه حضورِ بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در این بخش باید فراهم شود و دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری و دهیاری لازم است همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم در بحث تولید ثروت از ظرفیت‌های خدادادی منطقه بهره ببریم.

«قنات حسن آباد» ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری کمیجان را دارد

مرادی‌نراقی با اشاره به ظرفیت خاص گردشگری «قنات حسن آباد» گفت: «قنات حسن آباد» کمیجان می‌تواند به قطب گردشگری و تفرجگاهی تبدیل شود.

وی پیگیری لازم برای اختصاص اعتبار در این زمینه را از جمله موارد ضروری در راستای توسعه و نگهداری ظرفیت‌های گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: تفرجگاه ها از مراکز مهم جذب گردشگران بوده و ایجاد چنین تفرجگاه هایی در سطح شهرستان باعث رشد و رونق بیشتر صنعت گردشگری طبیعی و استقبال گسترده تر شهروندان می شود.

http://dana.ir/1398760
۱۶ خبرگزاری دانا

گروه: استان مرکزی

ساعت: ۱۵:۳۱منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۶/۱۱/۱۴شناسه خبر: ۱۲۹۴۱۷۴

شهردار کمیجان مطرح کرد

کمیجان؛ شهر تپه‌های باستانی/ساخت مستند جاذبه‌های گردشگری کمیجان

 

شهردار کمیجان گفت: شهرداری کمیجان با هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیون ریال اقدام به ساخت مستندی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کرد که به زودی از شبکه دو سیما پخش می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان، کمیجان از شهرستان‌های تابعه استان مرکزی است که دارای ظرفیت‌های مختلف در حوزه گردشگری و صنایع دستی است؛ در سال‌های اخیر توسعه اقتصاد گردشگری یکی از دغدغه های مهم مسئولان این شهرستان شده است.

بافت های تاریخی و فرهنگی کمیجان به عنوان هسته و ریشه شهرستان از جایگاه ویژه ای برخوردارند تاجایی که بنیان و پایه های فرهنگی و آداب و رسوم منطقه را در دل خود جای داده اند. همین امر ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان را به حفظ و نگه‌داری این بناهای تاریخی می‌طلبد.

علاوه بر هنر و معماری خاص بافت های تاریخی منطقه، اقتصاد گردشگری در کمیجان یکی از مهم ترین مطالبات مردم شهرستان است.

با فراهم کردن زیرساخت های گردشگری در این حوزه قدم محکمی در راستای احیا فرهنگ، آداب و رسوم و توسعه اقتصاد پایدار شهرستان برداشته می شود.

گام اول در معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان کمیجان با حضور شهردار جدید این شهر برداشته شده و به همت شهرداری مقدمات ساخت مستندی از جاذبه های شهرستان کمیجان فراهم شده است.

ساخت مستند جاذبه های گردشگری کمیجان

محمود مرادی‌نراقی از نیمه مهرماه سال جاری سکان‌دار شهرداری کمیجان شد و از همان روزهای اولیه با تاکید بر توجه به میراث فرهنگی شهرستان به خبرنگار سلام کمیجان، گفت: شهرداری کمیجان با هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیون ریال اقدام به ساخت مستندی از جاذبه های گردشگری شهرستان کرده است.

وی ادامه داد: این مستند که به زودی از شبکه دو سیما پخش می شود، روستاهای «وفس»، «سمقاور»، «آقچه کهریز» و «اسفندان» را به تصویر کشیده است.

شهردار کمیجان تصریح کرد: شهرستان کمیجان استعدادهای بی نظیری در حوزه اقتصاد گردشگری دارد که تاکنون از دید مسئولان مغفول مانده است و لازمه آن توجه مسئولان به این استعدادها، شناخت شهروندان از ظرفیت‌های گردشگری و مطالبه گری است.

مرادی به مستند «مرز پر گهر» اشاره کرد و گفت: «مرز پر گهر» مستندی در خصوص نقاط مختلف کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. در این برنامه دوربین شبکه دو سیما به تمامی استان های کشور سفر می کند و ظرفیت های هر شهر را به لحاظ آداب و رسوم و فرهنگ به تصویر می کشد، محور این برنامه شعار سال یعنی «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است.

وی افزود: ساخت این گونه برنامه های تلویزیونی در کنار تمامی مزایایی که دارد، ساکنان کمیجان را با این ظرفیت ها آشنا می‌کند تا سهم خود در اقتصاد گردشگری و جذب توریسم را از مسئولان و متولیان امر مطالبه کنند.

شهردار کمیجان بیان کرد: امیدواریم این حرکت بتواند در سطح شهرستان اجماعی برای ظرفیت سازی گردشگری ایجاد کند.

مرادی از بی توجهی مسئولان استان و کشور نسبت به حوزه گردشگری کمیجان گلایه کرد و گفت: شهرستان کمیجان سهم مناسبی از گردشگری استان و کشور ندارد، تا جایی که سُفال کمیجان سابقه و قدمتی بیش از سفال «لالجین» دارد اما به دلیل بی توجهی از بین رفته است و شهر اکنون فاقد یک برند برای شکل گیری گردشگری است.

کمیجان؛ شهر تپه‌های باستانی 

وی به ظرفیت ها و پتانسیل های آثار باستانی شهرستان اشاره کرد و افزود: کمیجان می تواند شهر تپه های باستانی باشد ولی تاکنون حتی یکی از این تپه ها کاوش نشده و محتویات آن در هیچ موزه محلی نگهداری نمی شود.

شهردار کمیجان در ادامه تصریح کرد: روستای تاریخی و هدف گردشگری «وفس»، از جمله مشهورترین جاذبه های دیدنی شهرستان کمیجان است و «غار قلعه جوق» چهرقان، «غار وفس»، «تپه باستانی چهل گزی» و موزه مردم شناسی از دیگر ظرفیت های گردشگری کمیجان به شمار می‌رود که می توان «تپه باستانی چهل گزی» را به سایت بین المللی تبدیل کرد.

مرادی خاطرنشان کرد: متاسفانه غفلت مردم و مسئولان زمینه را برای سارقان آثار تاریخی فراهم کرده و هر روز ما در شهرستان شاهد حفاری غیرمجاز هستیم.

http://dana.ir/1294174